De Amerikaanse kunstenaar Addie Wagenknecht kijkt kritisch naar grenzen en de regels die daar gelden. Door in te zoomen op digitale netwerken en ontwikkelingen die allerlei nieuwe overgangssituaties creëren, onderzoekt ze het spanningsveld tussen technologie en expressie.
Computers en nieuwe technologieën besparen misschien veel werk – maar waarvoor? Nemen ze routineklussen over zodat we creatiever kunnen zijn of dwingen ze ons alleen om alsmaar productiever te worden? En wat als machines ons overbodig maken? We maken gretig verbinding met de netwerken om ons heen, zonder stil te staan bij de enorme veranderingen achter de schermen, waar de datastroom een heel eigen dynamiek krijgt.
Wagenknecht wijst op de storingen in systemen en netwerken waardoor eerder onopgemerkte grenzen plotseling zichtbaar worden. Dat kan gaan over technologie of het internet maar evengoed over de rol van vrouwen in de samenleving, over vluchtelingen of grotere culturele systemen. “Technologie” zegt Melvin Kransberg, “is niet goed of slecht; neutraal is het ook niet.
–
American artist Addie Wagenknecht critically examines the concept of borders and the laws that govern them. Zooming in on digital networks and developments that create a range of new liminal situations, she explores the tension between technology and expression.